Πυελική Φλεγμονή

Η πυελική φλεγμονή είναι μόλυνση των έσω γεννητικών οργάνων της γυναίκας (μήτρα, σάλπιγγες και ωοθήκες). Προκαλείται όταν μικρόβια μεταφέρονται μέσω του κόλπου και του τραχήλου, στη μήτρα, τις ωοθήκες και τις σάλπιγγες.

Τα μικρόβια μπορούν να προκαλέσουν την ανάπτυξη φλεγμονών ή και αποστημάτων στις ωοθήκες και στις σάλπιγγες.

Είναι μία πάθηση πολύ συχνή στον γυναικείο πληθυσμό και ιδιαίτερα σε νεαρές γυναίκες λόγω της έντονης σεξουαλικής ζωής.

Τι προκαλεί την πυελική φλεγμονώδη νόσο;

Δυο σεξουαλικά μεταδιδόμενες λοιμώξεις: τα χλαμύδια και η γονόρροια αποτελούν τα κύρια αίτια της πυελικής φλεγμονώδους νόσου. Μπορεί ακόμη να προκληθεί επίσης από λοιμώξεις όπως η βακτηριακή κολπίτιδα. Παρόλο που οι νόσοι αυτοί δεν προκαλούν άλλα ενοχλήματα σε μια γυναίκα, και δε λάβει θεραπεία, μπορεί να αναπτύξει την πυελική νόσο από μερικές ημέρες έως μερικές εβδομάδες.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της πυελικής φλεγμονώδους νόσου;

Η πυελική φλεγμονή μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές μακροπρόθεσμες επιπλοκές:
• Υπογονιμότητα. Μια στις δέκα γυναίκες με πυελική φλεγμονή, θα έχουν θέματα γονιμότητας.
• Εξωμήτρια κύηση:
• Χρόνιος πυελικός πόνος.

Ποιες γυναίκες κινδυνεύουν να αναπτύξουν πυελική φλεγμονή;

Η πυελική φλεγμονή μπορεί να αναπτυχθεί σε γυναίκες κάθε ηλικίας που είναι σεξουαλικά ενεργές. Γυναίκες μικρότερες των 25 ετών είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν πυελική φλεγμονή. Μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν οι γυναίκες με τους ακόλουθους κινδύνους:
• Λοίμωξη από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, κυρίως χλαμύδια και γονόρροια.
• Πολλοί ερωτικοί σύντροφοι (όσο περισσότεροι, τόσο μεγαλύτερος κίνδυνος)
• Σύντροφος με πολλούς ερωτικούς συντρόφους
• Ιστορικό σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων

Ποια είναι τα συμπτώματα της πυελικής φλεγμονής;

Μερικές γυναίκες με πυελική φλεγμονή μπορεί να έχουν ήπια ή και καθόλου συμπτώματα. Επειδή τα συμπτώματα μπορεί να είναι ασαφή και σε αρκετές περιπτώσεις να γίνει δύσκολη η διάγνωση.
Τα πιο συχνά συμπτώματα είναι::
• Ανώμαλη κολπική έκκριση με εκκρίσεις που είναι δύσοσμες
• Πόνος στο κάτω μέρος της κοιλιάς
• Ανώμαλη κολπική αιμόρροια
• Πυρετός και ρίγος
• Πόνος στην ούρηση
• Ναυτία και εμετοί
• Πόνος κατά τη σεξουαλική επαφή

Πως γίνεται η διάγνωση της πυελικής φλεγμονής;

Η διάγνωση της πυελικής φλεγμονής εκτός από την κλινική εικόνα και τα συμπτώματα που περιγράψαμε παραπάνω, γίνεται επίσης με γυναικολογική εξέταση.
Αν υπάρχει ευαισθησία στην περιοχή των αναπαραγωγικών οργάνων, θα διαφανεί από την εξέταση. Θα γίνει λήψη υγρού από τον τράχηλο, για να γίνει έλεγχος για χλαμύδια και γονόρροιας, έπειτα θα γίνει υπερηχογραφικός έλεγχος, για να διαπιστωθεί η κατάσταση των έσω γεννητικών οργάνων. Επίσης μπορεί να γίνουν και αιματολογικές εξετάσεις.
Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να απαιτηθεί αξονική τομογραφία ή περισσότερο επεμβατικές μέθοδοι

Θεραπεία

Πολύ σημαντική θεωρείται η άμεση αντιμετώπιση μιας τέτοιας κατάστασης και για λόγους υπογονιμότητας, καθώς υποτροπιάζουσες λοιμώξεις των σαλπίγγων και των ωοθηκών έχει αποδειχθεί πως αυξάνουν τα ποσοστά της υπογονιμότητας και την προδιάθεση για έκτοπη κύηση.
Η θεραπευτική αντιμετώπιση έγκειται στη χρήση αντιβιοτικών είτε απο το στόμα είτε ενδοφλεβίως ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Υπάρχουν διάφορα σχήματα διπλής ή και τριπλής αντιβίωσης για την κάλυψη των παθογόνων μικροοργανισμών.

Είναι συνήθως θεραπείες που χορηγούνται για 14 ημέρες ή και περισσότερες.
Ενδείκνυται να λαμβάνει και ο σύντροφος κάποιου είδους αγωγή καθώς και αποχή από τη σεξουαλική δραστηριότητα.